Selasa, 03 Mei 2011

Cerita Lucu Dari Malaysia

Ada sebuah cerita dari negeri jiran yang ane juga kurang ngarti bahasanya begini ceritanya berawal dari……

Kisah berlaku di sebuah Pekan yang bernama Kampung Pulau Tawar, Jerantut. Seorang lelaki yang bernama Omar (nama sebenar dirahsiakan bagi menjaga nama baik keluarga tersebut). Omar adalah seorang bomoh di kampung tersebut. Beliau merupakan seorang bomoh yang agak disegani oleh kerana setiap kali apabila beliau mengubati setiap penyakit yang pelik, beliau akan berjaya .

Satu hari diwaktu senja ada seorang budak melalui rumah Omar (budak itu adalah Salleh pencerita kisah ini). Salleh terdengar seseorang sedang bercakap dalam bahasa yang agak pelik dan tidak pernah didengarinya sebelum ini. Salleh cuba mengendap dari celah lubang dinding yang agak usang. Beliau melihat Omar bercakap mengadap sekeping cermin. Oleh kerana lubang tersebut agak kecil Salleh tidak nampak keseluruhan cermin tersebut. Salleh cuba mencari lubang yang agak besar . Akhir nya dia ketemu,dia mengintai dan melihat bayangan pada cermin tersebut bukan lah Omar tetapi sebatang tubuh yang sungguh ngeri wajah nya . Mata nya kelihatan tersembul dan pipi nya kelihatan berlubang . Tubuh makhluk itu dibaluti oleh kain putih yang berwarna coklat seperti warna tanah. Tiba-tiba Salleh melihat mahkluk itu seperti memandang kearahnya. Bulu romanya meremang. Tanpa membuang masa Salleh terus melarikan diri

Sampai saja dirumah beliau terus menemui bapanya dan menceritakan kepada bapanya .Bapanya sekadar tersenyum seraya memberitahu dia sudah lama mengetahui perihal Omar. Bapanya mengatakan bahawa Omar menggunakan hantu peliharaanya untuk merasuk orang dan apabila orang tersebut sakit beliau akan datang dan mengubati orang tersebut. Dengan cara ini beliau akan lebih mendapat duit dan orang kampung akan menghormatinya. Bapanya berkata dia hanya menunggu masa untuk membuktikan pada orang kampung.

Pada malam tersebut Salleh berasa seperti tidak sedap badan, tubuhya seperti merasa lemah. Mungkin kerana terkejutkan peristiwa yang dilihatnya tadi membuatkan dia rasa begitu, kata hatinya. Selepas makan Salleh terus masuk tidur. Apabila dia cuba hendak melelapkan mata dia terbau seperti bau bangkai di dalam biliknya. Dia cuba membuka matanya tetapi berasa amat berat sekali. Salleh pun cuba bertempik untuk
memanggil bapanya tapi suara tersekat dikerongkong sahaja. Dia cuba membaca ayat suci yang diingatinya. Akhirnya beliau dapat berteriak memanggil bapanya. Kemudian beliau pengsan. Apabila dia membuka matanya dia dapati rumahnya penuh dengan orang dan mendengar orang menyebut nama Omar. Dia melihat bapanya menghampiri nya sambil terseyum dan berkata sabar segalanya telah berakhir. Dia kembali terlelap.

Pagi besok nya apabila dia sedar dia melihat bapanya berjalan diiringi ibunya dengan pakaian seperti orang ingin ke masjid. Dia menanya bapanya apa yang berlaku .Bapanya menjawap nanti dia akan ceritakan. sebelum itu kita pergi menziarahi kubur Omar.


Salleh sangat terkejut mendengarnya dan penuh dengan persoalan bermain dibenaknya sambil mengorak langkah kebilik mandi. Setelah segalanya selesai dia pun mengikuti bapanya. Sesampai ditanah perkuburan dia melihat orang sedang menggali kubur. Tiba-tiba dia tedengar orang didalam lubang bertempik ..aper ni !!! .. Salleh berlari untuk melihat tetapi dihalang oleh bapanya dia cuma melihat dari jarak kaki dari kubur tersebut. Dia melihat orang-orang dewasa seperti mengangkat sesuatu. Melihat dari memek muka mereka dia berpendapat tentu benda tersebut besar.


Kemudian tersembul sejenis benda yang kelihatan seperti UBI yang sangat besar.


^^^^^^^^^^^^^^^^^ ................... ^^^^^^^^^^


jadi sesiapa yang ingin
beli UBI tersebut boleh lah menghubungi saya di talian bebas tol seperti dibawah;


+628-131-4627-153
Kerepek Ubi Pedas - RM 2.00 sebungkus
Kerepek Ubi Masin - RM 2.30 sebungkus
Kerepek Ubi - RM 1.50 sebungkus
Kerepek Ubi Mentah - RM 0.50 sebungkus

Penghantaran akan dibuat kepada kawasan di Lembah Kelang sahaja .
Cukai perkhidmatan sebanyak 2% akan dikenakan.

UBI......UBI...SAPER NAK BELI UBIIIII.....hehehehehe kekeke.. siapa
kena... jangan marah... aku pun kena juga... wkwkwkwkwkwk

eh ternyata penjual UBI hihihihihihi

20 komentar:

  1. Saya baca ceritanya gan, sekaligus follow balik nih... lam kenal dan lam persahabatan

    BalasHapus
  2. @ilmu komputer makasih follow baliknya

    BalasHapus
  3. waduh............Sumpah ane bacanya dengan Serius gan....gak tau nya ending nya bikin ane terpingkal2 pengen ketawa..hahahhahaha...Kirain tadi Omar nya yang Meninggal..eh ternyata UBI....ada2 saja..hehehe..Nice Posting..menghilang stress gan....cuma bahasanya, kental dengan bahasa Melayu Sana :D

    BalasHapus
  4. salam kenal n sekalian izin follow ya

    BalasHapus
  5. Buat :
    @Taman sambas mang lucu tapi kuarang ngarti xixixi
    @Blog Tutorial makasih komenya
    @Imtikhan makasih dah follow

    BalasHapus
  6. aku datang lagi....
    haha.... lucu banget postingannya.... ^_^

    BalasHapus
  7. @Magic paper xixixixixixi

    BalasHapus
  8. wkwkkwwk saya kira kisah hantu...

    BalasHapus
  9. dih ini lagi apa jeh? udah serius2 baca juga aaaah

    BalasHapus
  10. Jejakku kutinggalkan disini..

    BalasHapus
  11. Buat :
    @Sastra
    @Dedi
    @Inggit
    @Zainul
    Makasih ya semua komenya

    BalasHapus
  12. hehehe, ada ada aja :D

    BalasHapus
  13. ubinya pasti sangat besar hingga membuat kaget orang yang melihatnya gan

    BalasHapus
  14. buat :
    @eko emang tuh ada-ada aje hehehehe
    @pakies segede orang kali ya hahhaha

    BalasHapus
  15. Wah ane kira cerita hantu..
    Udh ane susah2 baca kalimatnya ternyata sampe akhir malah ngakak jungkel2 ane,..

    wkwkwkwkwkwk..

    BalasHapus
  16. @bang andre makasih dah wkwkwkwkwkwwkwk

    BalasHapus
  17. bagus ceritanya sob..., lucu banget hehehe...

    BalasHapus

Bagi para pengunjung yang baik hati, capek, cantik, ganteng jangan lupa tinggalkan komentar, saran, dan kritiknya.